سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روان شناسی و مشاوره
 
عزت نفس قسمت آخر

اهمیت عزت نفس بالا:

داشتن احساس خوب نسبت به خودت ، تو را قادر می سازد تا:

1- زندگی را غنی تر کنی. 2- برای مقابله با مشکلات زندگی ، آماده باشی. 3- همان فردی شوی که می خواهی. 4- از دیگران لذت ببری. 5- برای اطرافیانت مفید و موثر باشی و خیر و برکت بیشتری به آنان برسانی. 6- انعطاف پذیر باشی. 7- باورهایت مثبت و بیشتر شوند. وقتی عزت نفس بالایی داشته باشی ، می توانی از بودن در جمع لذت ببری و روابط نزدیکتری با بقیه پیدا کنی. از شکوفایی استعدادهایت نمی ترسی و جرات بیشتری برای تجربه کارهای جدید پیدا خواهی کرد. همین که باور کنی می توانی کاری را انجام دهی ، نصف راه را رفته ای. همین باعث می شود تا همه توانت را به کار بری. قوت قلب به تو کمک می کند تا بهتر عمل کنی. تغییر و تحول خیلی آسان نیست ، ابتدا عجیب و ترسناک است لذا اگر احساس خوبی از خودت داشته باشی ، عقاید و راه های جدید را راحت تر قبول می کنی. اما اگر عزت نفست پایین باشد ، تمام نوشته های بالا همه و همه برعکس خواهند شد.

چگونه می توانی درباره خودت مثبت فکر کنی ؟

1- پذیرش: یعنی نقاط قوت و ضعف خود را بشناس و آنها را قبول کن. چراکه همه افراد ، نقاط قوت و ضعف هایی دارند.

2- تلاش: یعنی اهداف واقع گرایانه خود را مشخص کن. برای یادگیری مهارتهای جدید و اتکاء به توانایی هایت برای رسیدن به اهدافت ، تلاش کن.

3- تشویق: یعنی نگرش خواستن توانستن است را پیدا کن. اهداف را به طور واقعی زمان بندی کن و برای رسیدن آنها ، خودت را تشویق کن.

4- افتخار: یعنی به دستاوردهای کوچک و بزرگ خود اعتماد کن. به خاطر داشته باش تجربه های تو ، منحصر به خودت است لذا از آنها لذت ببر.

5- فراغت: یعنی زمانی را با افکار و احساسات خود ، خلوت کن. سرگرمی ها و تفریح های مثبتی را که از آنها لذت می بری ، انجام بده.

 6- اعتماد: یعنی به احساسات و هیجانات خودت توجه کن. آنچه فکر میکنی صحیح است ، انجام بده. به آنچه که هستی ، اعتماد کن.

7- احترام: یعنی سعی نکن شبیه کس دیگری بشی. استعدادهایت را پیدا کن و برایش ارزش و احترام قایل شو.

8- دوست داشتن: یعنی یاد بگیر تا خودت را دوست داشته باشی.

آیا تغییر عزت نفس ، آسان است ؟

خیر: احتیاج به خویشتن نگری وسیع ، زمان طولانی و تلاش برای تغییر و تحول دارد اما نتایج ارزشمندی برایت دارد. اگر پیشرفت نکردی ، می توانی از روان شناسان کمک بگیری.

آیا عزت نفس بالا ، ضامن موفقیت است ؟

خیر: اما عزت نفس بالا باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودت و دیگران پیدا کنی. مهم نیست چه اتفاقی می افتد.

آیا داشتن عزت نفس بالا ، به معنی خودمحوری است ؟

خیر: خودخواهی و خودبزرگ بینی ، عکس العملی در مقابل نداشتن احساس امنیت و عزت نفس پایین است. عزت نفس ، به معنی ارزش قایل شدن برای شخصیت خویش است تا بتوانی با روش های موثر ، در مقابل دیگران عمل کنی.

آیا می توانم کمک کنم تا دیگران احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند ؟

آری: اجازه بده از تاثیر نگرش مثبت تو ، دیگران هم دلگرم شوند. در شکوفا شدن آنها تلاش کن. اشتباهات و نقاط ضعف آنها را نادیده بگیر و آنها را سرافکنده نکن چراکه همه اشتباه می کنند.

 


کلمات کلیدی: عزت نفس

نوشته شده توسط علیرضا نصیرزاده(روان شناس) 89/6/24:: 4:10 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها