سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روان شناسی و مشاوره
 
عزت نفس قسمت 1

عزت نفس چیست ؟

افکار و احساساتی که ما نسبت به خودمان داریم ، عزت نفس ما را شکل می دهند. این افکار و احساسات می تواند مثبت یا منفی باشند مانند: من زیبا هستم ، من باهوشم ، از اشتباهاتم درس می گیرم ، من سرحالم و یا من زشتم ، من خنگم ، از اشتباه کردن می ترسم ، حوصله ندارم.

هر چه احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم ، از عزت نفس بهتری برخورداریم و برعکس ، هر چه احساس منفی تری نسبت به خود داشته باشیم ، از عزت نفس پایین تری برخورداریم. بیان بعضی از احساساتی که نسبت به خودمان داریم ، مشکل است. زیرا هر کدام از ما ویژگی های خاصی داریم که ما را از دیگران متمایز می کند و همین امر مایه افتخار ماست. هیچ کس دیگری در این دنیا شبیه ما نیست.

چرا باید به عزت نفسم فکر کنم ؟

چون عزت نفس ، بر شیوه زندگی تو تاثیر می گذارد. آنچه که تو در مورد خودت و دیگران فکر می کنی ، احساس می کنی و عمل می کنی ، و میزان موفقیت تو در دستیابی به اهدافت در زندگی ، بر عزت نفس تو تاثیر دارند.

عزت نفس بالا ، باعث می شود تا تو احساس کنی: موثری ، با ارزشی ، توانمندی ، و دوست داشتنی هستی. اما عزت نفس پایین ، باعث می شود تا تو احساس کنی: بی فایده ای ، بی ارزشی ، بی عرضه ای ، و دوست داشتنی نیستی.

عزت نفس می تواند تقویت بشود لذا نباید بگذاری کمبودهای گذشته ، تو را به دام بیاندازد. باید یاد بگیری تا نسبت به آنچه هستی ، احساس خوبی پیدا کنی.

چه عواملی بر عزت نفسم ، تاثیر دارند ؟

عزت نفس تو ، بر اساس تجربه های شخصی و روابط فردی ، با افرادی که زندگی تو را ساخته اند شکل می گیرد.

1- در خانه: روابط با پدر و مادر ، خواهر و برادر ، پدربزرگ و مادربزرگ ، همسر و فرزندان و غیره. و تمامی تجربه های درون خانواده از بدو تولد تاکنون.

2- در فعالیتهای اجتماعی: روابط با دوستان دوران کودکی و نوجوانی ، دوستان دوره بزرگسالی ، همسایگان و ... و تمامی تجربه های حاصل از سرگرمی ها و فعالیتهای ورزشی ، هنری ، اجتماعی و تفریحی.

3- در مدرسه: روابط با همکلاسیها ، معلمان ، مدیر ، ناظم و ... و تمامی تجربه های ناشی از انجام تکالیف مدرسه ، فعالیتهای فوق برنامه ، ورزشی ، هنری ، گروهی ، نظم و انضباط و ...

4- در جامعه: ارتباط با افرادی با عقاید ، فرهنگ ، قومیت و مذاهب متفاوت. و تمامی تجربه های ناشی از برخورد با اصول ، عقاید و اظهار نظرهایی که توسط دیگران مطرح می شود مثل: رسانه های جمعی.

5- در کار: روابط با همکاران ، رئیس ، مسئولین و ... و تمامی تجربه های ناشی از استخدام ، اخراج از کار ، ارتقاء شغلی ، تناسب سطح شغلی شما با توانایی هایتان برای حمایت از خود و خانواده تان.

بطور کلی عزت نفس بالا ، از تجارب مثبت و روابط مناسب و کارآمد بدست می آید و برعکس ، تجربه های منفی و روابط نامناسب ، عزت نفس را پایین می آورند. باید بدانیم که یک حادثه  یا اظهار نظر یک شخص نمی تواند میزان عزت نفس تو را تعیین کند ، بلکه عزت نفس تو ، در طول زمان و بر اساس تجربه های دائمی ساخته می شود.

ادامه دارد...  


کلمات کلیدی: عزت نفس

نوشته شده توسط علیرضا نصیرزاده(روان شناس) 89/6/22:: 9:21 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها