سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روان شناسی و مشاوره
 
خصوصیات فرد عاشق

این نوشته رو صرفا به درخواست یکی از دوستان بسیار عزیزم که اهل شهرستان کاشان است ، در این وبلاگ قرار می دهم که امیدوارم درخورپسند ایشان و خوانندگان محترم قرار گیرد. در این نوشته سعی می کنم تا توضیحاتی در مورد روند عشق ارائه دهم.

عشق ناگهانی

می دانیم که بسیاری از محققان ، اندیشه و فکر را بر هیجان عشق ، مقدم می دارند. آنها معتقدند که احساس عشق ، به تدریج بین دو نفری که به ارتباط باهم می اندیشند ، رشد می کند. از سوی دیگر اکثر افرادی که هیجان را بر فکر مقدم می دانند ، عشق را بیشتر به صورت یک برانگیختگی زیستی یا اجتماعی می دانند. در اکثر فیلمهای سینمایی معمولا عشق به صورت یک طغیان ناگهانی به نمایش درمی آید و احتمالا عامل موثر بر تجربه عشق ناگهانی ، احساس ناتوانی در کنترل هیجانی عشق است. این احساس عدم کنترل و ناتوانی در کنترل ، احساس عشق ناگهانی را به همراه دارد

البته احتمالا عشق به هر دو صورت تجربه می شود هم به صورت ناگهانی و هم به صورت آرام با گامی به پیش و گامی به پس. نحوه تجربه عشق بر فرد مقابل تاثیر دارد اینکه شما چگونه عشق را تجربه می کنید، برای فرد مقابل می تواند تعبیری باشد از آنچه که شما هستید. اگر عشق را ناگهانی تجربه کنید ، و  طرف مقابل عشق را آرام تجربه کند ، ممکن است قضاوت او درباره شما این باشد که شما یک آدم معمولی با هیجانهای انفجاری هستید و اگر شما عشق را به آرامی تجربه کنید و طرف مقابل عشق آتشین داشته باشد ، او احساس می کند که شما فردی حسابگر و بدون ثبات عاطفی هستید. حسادت و آرزو ، دو یار جدایی ناپذیر به خصوص در اوج ناتوانی در کنترل هیجانی عشق هستند. حسادت و آرزو ، بیانگر احساس ناامنی عاشق است و هرچه ناامنی بیشتر باشد ، حسادت و آرزو نیز قوی تر است.

عشق مانیایی

یکی از انواع عشق ، عشق مانیایی است. عشق مانیایی ، عشق دیوانه وار است همراه با اشتغال ذهنی وسواس گونه ، حسادت ، احساس مالکیت ، ناامنی ، علائم جسمانی و هیجانات شدیدا نوسانی. بسیاری از روان شناسان تاکید می کنند که عشاق مانیایی به لحاظ روان شناختی ، دچار مشکل می شوند.

عشق مانیایی اغلب در اولین عشق دیده می شود. سئوالات زیر تا حدی می تواند ما را نسبت به عشق مانیایی ، هشیار کند. به این سئوالات از 1 تا 5 نمره بدهید ، 1 کمترین ارزش و 5 بالاترین ارزش را دارد. سپس آنها را با هم جمع کنید ، هرچه نمره بدست آمده به عدد 35 نزدیکتر باشد ، عشق مانیایی در شما شدت بیشتری دارد و هرچه نمره به عدد 7 نزدیکتر باشد ، عشق مانیایی خفیف تر است.

1- زمانیکه بین ما کارها درست پیش نمی رود ، دلم آشوب می شود یا اینکه احساس می کنم حال تهوع دارم.

2- اگر من و او از هم جدا شویم ، آنقدر افسرده می شوم که به فکر خودکشی میافتم.

3- گاهی آنقدر از عشقش به هیجان می آیم که خوابم نمی برد.

4- وقتیکه او به من توجه نمی کند ، احساس می کنم کههمه بدنم ناخوش است.

5- از وقتیکه عاشق او شده ام ، تمرکزم دچار مشکل شده است.

6- اگر شک کنم که او با یک نفر دیگر است ، نمی توانم آرام باشم.

7- اگر برای مدتی به من توجه نکند ، گاهی با کارهای احمقانه تلاش می کنم که توجهش را به خودم جلب کنم.

عشق یکسویه

عشق به کسی که هیچ احساسی در قبال ما ندارد یا حتی از عشق ما به خودش هم خبر ندارد ، عشق یکسویه است و عشق یکسویه ، بیشتر یک عشق ناکام است آمیخته با رنج و سعادت ، معجونی از سیه روزی و نعمت که سه چهارم دانشجویان ، حداقل آن را تجربه می کنند. شدت ناکامی بستگی به میزان ایده آل سازی از ارتباط دارد و هرچه جذابیت ارتباط در نظر آنها بیشتر باشد ، طبیعتا ناکامی آنها نیز شدیدتر خواهد بود.

آگاهی از عشق

عشق معمولا مدتها مخفی می ماند مانند یک راز ، مانند دانه ای در خاک تا زمانیکه دانه ترک بردارد و آرام آرام سر از خاک درآورد. تا اناری ترکی برمی داشت    دست فواره خواهش می شد ( سهراب سپهری )

احساس اینکه امری شگرف رخ داده است ، اتفاقی افتاده است ، آغاز یک حس درونی است. اولین دریافت عشق ، اولین نشانه ها و نهایتا اولین آگاهی سخت هیجان انگیز است همراه با اجبار به انتخاب و پذیرفتن عواقب هر انتخاب.

مانند اولین جوانه ای که کشاورزی بی تجربه در زمین می بیند. بدون تجربه هرگز نمی توان در ابتدا تشخیص داد که این جوانه کدامین گیاه است ، آینده ای بارور دارد یا آینده ای سترون ، یکساله است یا چند ساله یا درختی تنومند؟ اما آنچه مهم است این است که می توان آن را دید و شاهد روییدن آن بود و دیدن ، همان آگاهی است و انتخاب در اینجا معنا می گیرد. انتخاب اینکه آن را نادیده بگیریم یا آنکه ببینیمش؟ انتخاب اینکه از آن مراقبت کنیم یا اینکه رهایش کنیم. اگر مراقبت را پذیرفتیم ، نمی دانیم این جوانه کدامین گیاه است و انتظار همه چیز می رود ، انتظار اینکه طول عمر این جوانه ، چند ماهی بیش نباشد و انتظار اینکه گیاهی چند ساله باشد ، انتظار اینکه درختی بارور باشد و یا اینکه گیاهی هرز و بیهوده.

 


کلمات کلیدی: عشق

نوشته شده توسط علیرضا نصیرزاده(روان شناس) 89/8/8:: 11:4 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها