سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روان شناسی و مشاوره
 
روان شناسی رشد ( قسمت 2 )

در تغذیه کودکان به وجود ویتامین ها ، پروتئین ها ، و مواد معدنی باید بیشتر اهمیت داده شود. موادی چون آهن ( برای جلوگیری از کم خونی )، کلسیم ( برای کمک به رشد استخوان ها و دندان ها ) ، ویتامین آ ( برای کمک به محافظت از چشم ها ، پوست ) ، ویتامین سی ( برای تسهیل در جذب آهن و بهبود زخم ها ) ، لازم و ضروری است. اینها شایعترین کمبودهای غذایی در سالهای پیش دبستانی است. 

* بیماری عفونی و سوءتغذیه

بیماری های معمولی بچه ها ، تاثیر چندانی بر کودکانی که خوب تغذیه شده اند ، ندارد. اما وقتی که کودکان دچار سوءتغذیه باشند ، بیماری و سوءتغذیه در یک چرخه معیوب دست به دست هم می دهند و عواقب آن برای رشد جسمانی می تواند جدی باشد. رژیم غذایی نامرغوب ، بر دستگاه ایمنی بدن فشار می آورد و کودکان را در برابر بیماری ، بسیار آسیب پذیرتر می سازد. بیماری ، به نوبه خود علت اصلی سوءتغذیه است و از طریق آن ، رشد جسمانی را به تاخیر می اندازد. بیماری ، اشتها را کم می کند و توانایی بدن در جذب مواد غذایی را کاهش می دهد. این پیامدها در کودکان مبتلا به عفونتهای روده ای ، خیلی شدیدتر هستند. در کشورهای توسعه یافته ، اسهال بسیار شایع است و به علت آب و غذای آلوده ، در اوایل کودکی افزایش می یابد و مانع از رشد می شود و سالیانه میلیون ها کودک ، در اثر ابتلا به آن می میرند.

* آسیب های کودکی 

صدمه های غیرعمدی مانند: تصادفات اتومبیل ، تصادفات عابرپیاده ، غرق شدن ها ، مسمومیت ها ، سوختگی ها ، سقوطها ، و بلعیدن اشیاء خارجی ، علت اصلی مرگ و میر کودکی است. این رویدادهای قابل پیشگیری ، مسبب 40 تا 50 درصد از مرگ ها در اوایل و اواسط کودکی ، و 75 درصد از مرگ ها در نوجوانی است. هرسال تقریبا هزاران کودک در اثر این رویدادها می میرند و هزاران کودک آسیب دیده دیگر ، زنده می مانند ، ولی دچار صدمه مغزی و معلولیتهای جسمانی دایمی می شوند.

* عوامل وابسته به آسیب های کودکی 

ما عادت کرده ایم که آسیب های کودکی را تصادفی بدانیم ، اما با اندکی تامل در می یابیم که این آسیب ها علتهای معناداری دارند که درواقع می توانیم چاره ای برای آنها بیندیشیم.پسرها ، فعالتر از دخترها هستند وهنگام بازی ، بیشتر از آنها خطر می کنند و دچار آسیب بیشتری می شوند. ویژگی های سرشتی مانند: تحریک پذیری ، بی توجهی ، و خُلق منفی نیز با آسیبهای کودکی رابطه دارند. کودکان دارای این صفتها ، گرفتاری های فرزندپروری خاصی ایجاد میکنند. وقتی که آنها را در صندلی مهارکننده اتومبیل قرار می دهند ، اعتراض می کنند ، وقتی از خیابان رد می شوند ، از گرفتن دست فرد همراه خودداری می کنند ، و از دستورات و انضباط والدین اطاعت نمی کنند. در عین حال ، خانواده هایی که فرزندانشان آسیب می بینند ، ویژگی هایی دارند که احتمال مواجهه با خطر را افزایش می دهند. فقر و کم سوادی با مرگ های ناشی از آسیب ، ارتباط نیرومندی دارد. والدینی که مجبور هستند با استرس های روزمره مقابله کنند ، اغلب برای نظارت بر ایمنی فرزندانشان ، وقت و انرژی کمی دارند. و خانه و محله آنها ، مخاطرات بیشتری را بوجود می آورد. سر و صدا ، ازدحام ، و درهم ریختگی ، از ویژگی های این محیط هاست.

رشد حرکتی

مهارتهای حرکتی زیادی در اوایل کودکی یافت می شوند که هر یک بر الگوهای حرکت ساده تر نوپایی استوار هستند. همان اصولی که بر رشد حرکتی 2 سال اول زندگی حاکم هستند ، در سالهای پیش دبستانی هم به تاثیرگذاری خود ادامه می دهند. کودکان ، مهارت های فراگرفته قبلی را به صورت پیچیده تری ادغام می کنند. بعدا ، وقتی که بدن آنها بزرگتر و قوی تر می شود ، دستگاه عصبی مرکزی شان رشد می کند و محیط شان چالشهای تازه ای را عرضه می کند.

65.76.73.82.69.90.65.45.78.65.83.73.82.90.65.68.69.72

 

 

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط علیرضا نصیرزاده(روان شناس) 89/1/20:: 5:21 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها